Werkwijze

Aanmelden

Als u wilt weten of speltherapie iets voor uw kind kan betekenen, kunt u altijd vrijblijvend contact opnemen. Dit kan door mij te bellen of een contactformulier te versturen. 

Het is ook mogelijk dat een aanmelding verloopt op advies van het eilandteam, de scholen, de Jonge Jan of een andere zorginstantie. 
 

Kennismaking

Wanneer u geïnteresseerd bent,  bespreken we samen de hulpvraag en gaan we belangrijke gebeurtenissen in het leven van uw kind na. We maken een afspraak om de spelkamer te bezoeken. 


Spelobservatie

Vervolgens voer ik vier spelobservaties uit, uw kind komt dan spelen in de spelkamer.
Tijdens de spelobservaties ontdekken we of speltherapie past bij uw kind en of uw kind zich fijn voelt in de spelkamer en bij mij. Van de observaties wordt een verslag gemaakt. Is een vervolgtraject van speltherapie de beste weg, dan bespreken we de doelen waaraan we gaan werken.


Therapieproces

De speltherapie kan beginnen. Ik maak een spelbehandelplan, en iedere week komt uw kind een uur bij me, op dezelfde dag en dezelfde tijd. De duur van de therapie is afhankelijk van de problematiek en het tempo van het kind.

De beginfase 

Observatie en onderkenning

De beginfase wordt voornamelijk gebruikt als observatie. Het is een verkennende fase waar het opbouwen van een vertrouwensband centraal staat. We starten met 4 observatiesessies om te kijken of speltherapie een geschikte hulpvorm is voor het kind. Het kind krijgt de ruimte om, op zijn manier, te laten zien wat er aan de hand is en waar de hulpvraag ligt. Er wordt een verslag gemaakt van de observatiesessies en dit verslag wordt besproken in een gesprek. Wanneer blijkt dat speltherapie de juiste vorm van hulp voor uw kind is, stellen we samen de doelen voor de therapie op.

De middenfase

 Verdieping en verwerking 

Als het kind voldoende veiligheid ervaart zal het kind belangrijke thema`s uit gaan spelen. De intensiteit van het spel neemt toe. Het kind kan in spel langdurig stilstaan bij onverwerkte belevingen en hetzelfde thema herhaaldelijk terug laten keren. Het komt toe aan verwerking van ervaringen en zal nieuw gedrag gaan uitproberen en ontwikkelen. Het gedrag kan tijdelijk in hevigheid toenemen. In deze fase wordt de therapie vaak heel belangrijk voor het kind.

De eindfase

Bekrachtiging en afscheid

In de eindfase komt het kind langzamerhand meer tot rust. De intensiteit van het spel neemt af. Waar eerder de problemen overheersten, geeft het kind in deze fase aan `het gewone leven` belangrijker te vinden. Dit geeft aan dat het kind in de eindfase van de therapie is gekomen. Het heeft meer vertrouwen in zijn eigen kunnen en de therapeut zal bekrachtigen dat het kind in staat is om zelfstandig verder te kunnen zonder de hulp van de therapeut. In een evaluatiegesprek bespreken we wanneer we de speltherapie kunnen afsluiten. Er wordt zorgvuldig aandacht besteed aan het afscheid.

Oudergesprekken

Als ouder vormt u een onmisbare schakel tijdens de behandeling en het veranderingsproces van uw kind want u kent uw kind het beste. Oudergesprekken zijn bedoeld om u te informeren en af te stemmen over het verloop van de therapie, waardoor u uw kind thuis ook kunt ondersteunen en begeleiden tijdens het proces. 
Share by: